Saturday, October 16, 2010

Recover password Windows XP anda dengan 4 patah perkataan

Assalamualaikum,
Tatkala anda membuka komputer adik anda atau laptop anda yang lama, agak merunsingkan jika kata laluan atau password Windows tersebut terlupa. Jadi anda tidak boleh log-in kerana terdapat password protect untuk akaun personal di komputer itu.
Fear not. :) Huhu. Sebelum itu, saya ingin meminta maaf kepada Membe2 Saya kerana telah menge’hack’ laptop Mereka kerana kelambatan menghantar password di saat emergency. Ampun. :p
Berikut ialah tutorial ‘godam’ (konon) untuk mendapatkan akses ke computer tersebut.
Langkah 1 : Tekan CTRL+ALT+DEL pada skrin nama tersebut. Satu window akan muncul.
Langkah 2 : Letakkan nama sebagai ‘Administrator’. Dan biarkan ruangan password kosong. Tekan OK.


Logon sebagai administrator

Langkah 3: Jika anda berjaya masuk ke computer tersebut, sebut Wallaaweiii! :p
Langkah 4: Okay, sekarang anda berada di dalam Administrator mode. Anda tidak boleh mengakses dokumen mahupun Perisian di dalam akaun sebenar pengguna. (Folder di dalam Document and Setting.) Error berikut akan keluar:
Langkah 5: Ok, sekarang klik Start -> Run.. -> taip ‘cmd’.
Langkah 6: Taip ‘net user’:

Perhatikan nama pengguna untuk komputer tersebut disenaraikan satu persatu. Pilih akaun sepatutnya. Dalam kes ini saya memilih “Adi”.
Langkah 7: Ok. Empat perkataan ajaib tersebut ialah:
net user “Adi” *
Taip semuanya termasuk tanda asterisk (*). Untuk kes anda, gantikan nama pengguna tersebut dengan nama sepatutnya.(bedal je la Name ape pun)
Langkah 8: Kemudian masukkan password temporary anda. (Password anda yang baru la tuh. Dah kena hack.) Masukkan sekali lagi untuk confirmation.

Langkah 9: Kemudian restart kembali computer.
Langkah 10: Pada ruangan username akaun itu kembali masukkan password anda yang baru di ruangan password pada akaun tersebut.Jika anda berjaya masuk ke komputer tersebut. :)
Selamat menggodam. Ampun sekali lagi. Huhu..(Saya tak ajar tau, Cuma Kongsi je,hehe) -Admin-

No comments :

Post a Comment