Saturday, October 16, 2010

Berhati-hati untuk save password di Google Chrome browser

Kebiasaan bagi web developer, antara add-on yang popular di Mozilla Firefox ialah Firebug. Hal ini adalah untuk memudahkan sebarang pindaan dibuat kepada page tersebut. Firebug ini memudahkan Dekan mengaplikasi sebarang pindaan tanpa perlu membuka kembali coding dan upload sekerap mungkin supaya ia menjadi seperti dikehendaki.
Firebug
Dan disebabkan sebelum ini Saya jarang menggunakan Chrome, Bukan ape bile pakai 
 menatang tu aotomatik scrip akan save di pangkalan data, jadi bila ubah sikit jer hah
kantoi la sudah semua password orang yang menggunakan laptop or Pc tu.
Inspect Element
Inspect Element
IE memang dah out dah bagi Saya, jadi, Dekan pun gunalah Chrome Browser beliau. Semasa membuka mail.yahoo.com, ops, kelihatan nama beliau dan password yang di-asteriskkan. Tanpa  Diriku sedari, tangan ini meright-click dan menekan ‘Inspect Element’ dan… well, sekian terima kasih.
Inspect Element 2
Rupa-rupanya Inspect Elemen ini sama seperti Firebug add-ons Firefox, maka dengan mengubah sedikit sahaja coding, terpaparlah passwordnya. Credit to Mr Ali, rakan jahatku dua tahun lepas kerana pelbagai trik-trik tersebut masih boleh dipraktikkan.
Inspect Element
Oleh itu berhati-hatilah ketika mahu save password di Chrome kerana walaupun terdapat pelbagai software yang boleh uncover that asterisk, namun hanya menggunakan browser tersebut sudah memadai.(jangan meniru pelajaran ini,kerana tak baik bt jahat kat orang,Saya cuma berkongsi jer..hehe) -Admin-

No comments :

Post a Comment