Assalamualaikum pembaca semua,
Jika anda melawati sesuatu website, IP address di mana anda mengakses internet akan terpapar dalam log website tersebut. Pada masa sekarang terdapat beberapa cara untuk menyembunyikan IP sebenar anda. Sama ada anda menggunakan perisian di komputer mahupun menggunakan online server proxy.
Terdapat banyak proxy server di internet sekarang, tetapi berhati-hati. Ia mungkin merekod aktiviti internet anda dan juga username dan password yang anda taip tatkala menggunakan servis tersebut. Perisian mungkin menjadi pilihan seperti Tor dan JAP. Dalam kes ini, Dekan memilih Tor untuk tutorial anonymity online. Walau bagaimanapun, tidak semua sistem di dunia ini boleh disembunyikan sepenuhnya. Tapi Tor mungkin adalah pilihan terbaik. :)
Berikut ialah tutorial untuk Install dan konfigurasi Tor:

Download Tor

Muat turun Tor daripada page ini. Pilih Tor Browser Bundle for Windows atau klik sini sahaja.
Jangan pilih opsyen untuk bundle perisian seperti Vidalia, Torbutton, Polipo, and Firefox dahulu. Kita akan install kemudian.
Install Tor
1. Klik 2 kali pada installer Tor tersebut.
2. Pilih Bahasa English. Klik Next.
3. Pada window ‘Show Component’, pilih untuk install semua. Tandakan semua dan klik Next.

4. Pilih folder atau klik terus ‘Install’ jika mahu menggunakan folder default.
5. Tunggu beberapa saat sehingga ‘Installation Complete’.

6. Pada masa yang sama, jika anda menggunakan browser ‘Firefox’, satu window akan terpapar yang memerlukan pengesahan untuk menginstall plugin ‘torbutton’. Klik Install Now.

7. Kemudian pilih untuk ‘Restart Firefox’. (Jika anda sedang mem’browse’ sesuatu, jangan risau, Firefox akan membuka semula tab tersebut.)

8. Lihat di browser sebelah kanan bawah Firefox anda.

9. Klik ‘Next’ pada installasi vidalia tadi. Dan klik ‘Finish’ sambil menandakan ‘Run installed components now’.

Langkah Hubung ke Rangkaian Tor

1. Pertama sekali, Vidalia Control Panel akan cuba menghubungkan anda dengan network Tor. Tunggu sehingga selesai seperti ini:

2. Buka Firefox, dan masuk ke website untuk melihat alamat IP anda seperti whatismyipaddress. Lihat alamat IP Dekan seperti ini:

3. Klik pada ikon Tor Disable di browser supaya keluar perkataan ‘Tor Enabled’.

4. Jeng3..! Lihat kembali IP anda dengan refresh semula page tersebut. Kelihatan IP Dekan adalah daripada United States. :)

Sekian, selamat menyamarkan diri. :)