Tuesday, December 21, 2010

Agent Orange, senjata paling kejam dalam peradaban manusia


Mungkin anda menganggap budak istimewa diatas, semula jadi dilahirkan begitu. Tetapi anda salah, kerana ia adalah hasil daripada Mamat ni:


John F.Kennedy merupakan orang yang meluluskan Operation Ranch Hand dimana ia melibatkan penggunaan senjata paling kejam dalam sejarah peradaban dunia, Agent Orange

Selama perang Vietnam, antara 1962 dan 1971, Amerika Syarikat menyembur 12000000 gallon di Vietnam Selatan. 20% dari hutan Vietnam Selatan disembur selama sembilan tahun.



Tujuan Agent Orange dilepaskan adalah untuk memusnahkan hutan di Vietnam supaya USA lebih senang attack Komunis Vietnam.

Teringat saya pada ucapan Martin Luther King bertajuk Wisdom, Justice, and Love: 
This business of burning human beings with napalm, of filling our nation's homes with orphans and widows, of injecting poisonous drugs of hate into veins of people normally humane, of sending men home from dark and bloody battlefields physically handicapped and psychologically deranged, cannot be reconciled with wisdom, justice and love.



Apakah Agent Orange?

Agent Orange adalah julukan yang diberikan untuk herbisida dan defolian yang digunakan oleh Militer Amerika Serikat dalam peperangan herbisida (herbicidal warfare) di Vietnam 1961 hingga 1971. Tong-tong bergaris-garis oranye berukuran 55 galon AS, tempat pengirimannya, kira-kira adalah campuran 1:1 dari dua herbisida fenoksi dalam bentuk ester, 2,4-dichlorophenoxyacetic acid (2,4-D) dan 2,4,5-trichlorophenoxyacetic acid (2,4,5-T). Bila disemprotkan kepada tanaman-tanaman berdaun lebar, mereka merangsang pertumbuhan yang cepat dan tidak terkendali dan akhirnya merontokkan daun-daunnya. Bila disemprotkan pada tanaman-tanaman seperti gandum atau jagung, ia secara selektif akan mematikan hanya tanaman-tanaman yang berdaun lebar di lading – ilalang – dan membiarkan tanaman lainnya relatif tidak terpengaruh. Bayangkan jika terkena manusia, Agent Orange dapat mengakibatkan risiko berbagai tipe kanker dan cacat genetis.

No comments :

Post a Comment